Thursday, March 15, 2012

ALLAH SEBAIK-BAIK PENOLONG

*بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Assalamualaikum wbt

Astaghfirullahalazim...

Terkadang kita tak mampu mengharungi takdir yang telah tertulis. Terkadang kita merasakan apa yang kita lalui sangat berat, hingga kita tak mampu untuk berjalan hatta mengangkat muka memandang ke depan. Terkadang kita merasakan kita keseorangan di bumi Allah, tanpa siapa peduli. Terkadang kita merasakan semua benda yang kita lakukan tidak kena.

Apa sebenarnya dalam hati kita? Apa sebenarnya yang berlaku pada diri kita? Sudahkah kita bermuhasabah diri pada hari ini?

“Hisablah diri kamu, sebelum kamu di hisab”

Ingatlah satu.. Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia melainkan ada hikmah disebaliknya. Sama ada kita sedar atau tidak, kita peduli atau tidak, kita berfikir atau tidak, kita mahu atau tidak, ia tetap Allah takdirkan tanpa sia-sia. Sesungguhnya itu amat mudah bagi Allah.

“ Sesungguhnya urusanNya apabila Dia menhendaki sesuatu Dia hanya berkata padanya, ‘Jadilah!’ Maka jadilah sesuatu itu”(Yassin:82)

Kembalilah pada Dia. Sesungguhnya Dia tidak pernah meninggalkan kita. Dia sentiasa ada untuk kita. 24 hours per 7. Malah Dia lebih dekat dengan kita dari urat nadi kita sendiri. Jika kita datang kepadanya sejengkal, Dia akan datang sehasta. Jika kita datang kepadaNya dengan berjalan, Dia akan berlari. Nah, apa lagi alasan untuk kita tidak mengadu pada Dia. Sungguh Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Hatta kita tidak melafazkannya di bibir, Dia sudah tau apa yang ada dan terlintas di hati kita. Hebat bukan? Subhanallah..

Pujuklah hati kita dengan zikir kepadaNya. Hiburkanlah hati kita dengan membaca ayat-ayat cintaNya. Tenangkanlah hati kita dengan sujud padaNya. Sebagai hambaNya tiada jalan lain untuk meraih kebahagiaan, melainkan kembali kepadaNya.

Bersabarlah, bersabarlah dan teruslah bersabar. Berdoa, berdoa dan teruslah berdoa. Hanya itu jawapan kepada apa jua masalah yang sedang kita hadapi.

“Katakanlah (Muhammad), ‘Wahai hamba-Ku yang beriman!

Bertakwalah kepada Tuhanmu.’ Bagi orang-orang yng berbuat baik

di dunia ini akan memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu luas.

Hanya orang-orang yang bersabarlah yang

disempurnakan pahalanya tanpa batas.” (Az-Zumar:10)

Bisikkanlah di telingamu, dendangkanlah di hatimu, layangkanlah di mindamu, “Cukuplah Allah jadi penolongku, sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik pelindung” (Al-Imran:173)

Wallahua’lam.

Menulis bukan untuk memberi TAHU tetapi ingin mencetus MAHU, agar bergerak menuju MAMPU

0 conteng-conteng:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Keep The Positive Momentum. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.