Tuesday, April 10, 2012

PERANCANGAN ALLAH IS THE BEST!

*بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

“....ttp bole jd kamu x menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu,

& boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu x baik bagimu. Allah mengetahui,

sedang kamu x mengetahui” (al-baqarah:216)

Sesungguhnya selaku insan yang kerdil lagi hina. Kita hanya selayaknya merancang, segala ketentuan Allah jua yang menetukannya. Walau kita berusaha sekuat manapun, sekiranya Allah menuliskan di luh mahfuz, ianya x berlaku, ia tetap x akan berlaku. Dan peranan kita ialah redha dan berlapang dada dengan ketentuanNya. Jangan sesekali mengeluh atau berputus asa serta janganlah menyalahkan takdir. Kerana lagi sekali Allah mengetahui, sedang kamu x mengetahui.

Siapa kita untuk menyalahkan Dia. Sedangkan, perkataan kita, perbuatan kita, hatta hendak makan pun semua dengan qudrat Allah. Semua yang kita ada adalah kepunyaan Allah. Tidak malukah kita untuk menyalahkan Dia, sekiranya takdir yang berlaku bukan seperti yang kita harapkan?

Pujuklah hati kita dengan melihat semua nikmat yang Allah telah kurniakan pada kita. Ya, mungkin kali ini hati kita disakiti kerana kehendak kita x dituruti, takdir tidak menyebelahi kita. Tapi cuba luaskan penglihatan kita, apa lagi yang Dia x berikan pada kita? Itu baru sedikit di uji, kita sudah berkeluh kesah. Bagaimana pula dengan mereka yang jauh lebih x bernasib baik dari kita?

Semuanya Allah dah aturkan mengikut kesesuaian kita. Cuma kta sebagai hambaNya yang lemah, lambat atau kadang-kadang langsung tidak dapat melihat hikmah disebalik ketentuanNya

Pujuklah hati, pujuklah hati. Moga dengan ujian yang sedikit itu mengajar kita untuk lebih bersyukur, dan lebih mengenali siapa pencipta kita, menjadikan kita lebih dekat pada Dia. Kerana itulah kehendak Dia yang sebenarnya. Dia ingin kita selalu berdamping denganNya.

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan

mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu

amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Al-Baqarah:45)

Muhasabah diri kembali, dosa apa yang telah kita lakukan sehingga Allah menegur kita dengan ujian sebegitu. Bersyukurlah Allah menegur kita dengan teguran seperti musibah, agar kembali kita Dia dan bukanlah menegur kita dengan mengambil helaian nafas kita di saat kita sudah x mampu untuk kembali kepadaNya..

*P/S

Allah, lembutkan hati kedua orangtua ku untuk menerima ketentuanMu

Allah, lembutkanlah hati sahabatku untuk menerima ketentuanMu

Allah, lembutkanlah hati saudaraku untuk menerima ketentuanMu

Allah, lembutkan hati orang-orang di sekelilingku untuk menerima ketentuanMu

Allah, lembutkan hatiku untuk menerima ketentuanMu

Bonda&ayahanda, maafkan aku, sahabat, maafkan aku kerna telah mengecewakan mu, saudaraku, maafkan aku kerna menghampakanmu. Diriku, maafkan aku kerna mengenepikan hasrat sendiri untuk kepentingan dan kebaikan semua. Yakinlah Dia ada sesuatu yang lebih baik untukku

Menulis bukan untuk memberi TAHU tetapi ingin mencetus MAHU, agar bergerak menuju MAMPU

0 conteng-conteng:

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Keep The Positive Momentum. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.