Saturday, October 23, 2010

Konsep InsyAllah

Assalamualaikum..
Alhamdulillah, terima kasih ya Allah, mengurniakan nikmat Islam dan Iman, nikmat yg sgt besar Allah kurniakan pada hamba-hambaNya yg dikendakiNya. Terima kasih ya Allah, mengurniakan nikmat hidup, sihat tubuh badan, akal, jiwa dan rohani. Terima kasih ya Allah, nikmat mengerjakan ibadah dipagi hari.

Hari nie, lembaran hari yg baru dalam kamus 20 tahun 3 minggu 3 hari kehidupan. Alhamdulillah... Sekadar perkongsian di pagi hari, agar ilmu yg didapati, xlupa, x hlg dimamah usia..Sharing is caring< kata2 yg Sir Sharin salu sebut..Credit 2 Sir Sharin..;)

InsyAllah, In=Jika syAllah=Allah berkehendak..
Kita selalu gunakan apabila melafazkan janji, atau merancang sesuatu. Dalam setiap perancangan, kita selitkan ketetapan Allah, kerana kita hanya merancang ttp Allahlah jua yg menentukan yg terbaik utk kita.
Orang yg lidahnya basah dengan ungkapan insyAllah, adalah seorang mukmin yang faham apa yg dirancang adalah atas ketentuan Allah. Kerana,, disetiap perancangannya, dia x pernah melupakan Allah. Dia x pernah membelakangi takdir yg bakal Allah tentukan buat dirinya.

Sebuah kisah dimana pada zaman Rasulullah s.a.w ada sekumpulan yahudi telah berjumpa dengan Rasulullah. Mereka meminta baginda menceritakan kisah pemuda didalam gua(ashabul kahfi). Rasulullah meminta mereka untuk datang pada keesokannya kerana baginda akan menceritakan kisah tersebut. Baginda telah lupa untuk mengungkapkan 'InsyAllah', lalu Allah melambatkan turunnya wahyu kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah tertunggu-tunggu dan setelah 1 tempoh, barulah Allah menurunkan wahyu mengenai cerita ashabul kahfi. Di dalam surah al-Kahfi ayt ke 24, Allah menegur Rasulullah s.a.w 'janganlah kamu mengatakan aku akan berbuat sesuatu pada esok hari kecuali dgn menyebut InsyAllah. " kemudian dalam ayat ke 25 barulah Allah menceritakan kisah pashabul kahfi.

Sahabat2..pembaca2..penjenguk2..pengikut2 ketukan, sama2 lah kita ambil iktibar daripada kisah tersebut. Kisah tersebut bukanlah menunjukkan Rasulullah kurang darjat, atau kelemahan baginda, ttp merupakan syariat drpd Allah supaya kita mengambil iktibafr atas apa yg berlaku.

Alhamdulillah, rasanya setakat ini dulu post utk kali nie. InsyAllah, bersua kembali utk post2 akan datang. Salam sayang buat semua..

5 conteng-conteng:

b d H a 2 r Y :] said...

SaLaM pKeNaLn LbiH daLam :p
niCe iNpUT!!!
thaNx 4 sHariNG!!!

seNyUm saLOow.. .jGn sdEyH2 :D

mustRZ said...

salam perkenalan jwak..cama2..hehehe..syum jak kmk baca komen ktk..hoho :)

b d H a 2 r Y :] said...

haHacxzzzz,,,baGOz2.. ,
kEeP On sMiLe deaR :]
t8caRe OewqaYh.. .

s.E.N.Y.U.m :)

Nazirul Suhaimi (Razi Suhaimi) said...

info yang menarik..^_^
moga menjadi amalan, insyAllah
terima kasih =)

mustRZ said...

naz..
my pleasure :)

Post a Comment

 
Copyright (c) 2010 Keep The Positive Momentum. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.